Misja firmy, to więcej niż pusty slogan.
Czym jest misja firmy?
Misja firmy to uzasadnienie jej istnienia, powód dla którego została stworzona, to jej credo. Misja to drogowskaz dla pracowników i szefa, kierunek dążeń przedsiębiorstwa. Pokazuje ona istotę istnienia biznesu, filozofię jego funkcjonowania, wartości którymi się kieruje. Misja kształtuje strategię rozwoju oraz sposób zarządzania, powinna ona wyróżniać Twoją firmę na tle konkurencji.
Czy brak misji jest dużym błędem? Tak, to realna groźba stagnacji, utknięcia w martwym punkcie, braku rozwoju firmy.
Jak sforumułować misję firmy? Pomocne będą odpowiedzi na pytania:
Czym jest moja firma?
Czym powinna być?
Jaki jest jej cel?
Co stara się zrobić moja firma?
Komu służy?
Od kogo lub czego jest zależna?
Po co istnieje i co wnosi?
To nie jest łatwe zadanie, możemy Tobie w tym pomóc wystarczy do nas napisać [email protected], jeśli jednak podejmiesz się samodzielnie je wykonać to pamiętaj , że w opisie misji firmy znajdować powinny się elementy odnoszące się do :
- produktów
- pracowników
- lojalności
- klientów
- technologii
- filozofii
- rozwoju
- wizerunku
- sposobu na przetrwanie
- pozycji firmy
Najlepiej nie zaczynaj od : “ misją firmy jest… “ – zostaw to na koniec.
- Przemyśl jak wszystko się zaczęło, co było ważne, czego już dokonałeś
- Co chciałeś osiągnąć zakładając firmę?
- Uwzględnij otoczenie firmy, środowisko w którym ona funkcjonuje, związane z tym szanse i zagrożenia.
- Pamiętaj o zasobach firmy: ludziach, technologii, pieniądzach.
Kiedy już powstanie credo Twojej firmy, zyskasz elementy które pomogą stworzyć Tobie silny biznes.
Będzie to :
Kierunek – pomoże określić strategiczne cele i szczegółowe zadania dla ciebie i pracowników
Stabilizacja– dzięki określonej jasno misji klienci i pracownicy zyskują pewność, że firma zmienia się tylko w pewnych określonych przez misję ramach.
Wiarygodność– jeśli misja Twojej firmy jest zgodna z tym co rzeczywiście robisz, zwiększysz wartość firmy w oczach klientów oraz pracowników
Integracja i motywacja – jeśli misja Twojej firmy zgodna będzie z głębokimi wartościami i przekonaniami pracowników, będą oni współpracowali i pomogą firmie rosnąć. Misja łączy pracowników. Powinna być ambitna i skłaniać ludzi, by osiągali więcej, niż wydawało im się to możliwe.
Struktura i innowacje– pokaż w misji dla kogo to robisz , w jaki sposób i dlaczego to ważne, pokaż co różni Cię od konkurencji.
Normy– określając wartości i cele, pokazujesz jakimi zasadami się kierujesz
Promocja– doskonałym miejscem na wpisanie swojej misji firmy i utrwalenie określonego wizerunku jej jest zakładka “ o nas” na twojej stronie internetowej.
Misja firmy – przykłady:
Według „The Economist” misja Steve’a Jobsa dla Apple w 1980 roku brzmiała:
„Przyczynić się do rozwoju świata, tworząc narzędzia dla umysłu, które wspierają ludzkość”.
Po śmierci Jobsa , Tim Cook, dyrektor generalny Apple sformułował misję jako: dostarczanie klientom najlepszych wrażeń dzięki innowacyjnemu sprzętowi, oprogramowaniu i usługom”.
„Misją firmy Microsoft jest zapewnienie każdemu człowiekowi i każdej organizacji na świecie możliwości, dzięki którym uda im się osiągnąć więcej”.
Misja firmy Google: „Misją naszej firmy jest uporządkowanie światowych zasobów informacji, tak by stały się powszechnie dostępne i użyteczne dla każdego”.
Misja firmy Facebook
„Wspieramy ludzi w budowaniu wspólnoty i łączeniu świata ze sobą”.
Czy już wiesz jaka będzie misja Twojej firmy?
Pamiętaj jeszcze o tym:
Jeśli właściciel firmy głosi, że chce dobrze dla swoich klientów, a swoim handlowcom wciąż powtarza, że mają sprzedać za wszelką cenę – to nigdy nie zrealizuje misji. Pracownicy powinni widzieć, jak sam ją realizujesz.